Concerthistorie

In 2023 vierden wij ons 75-jarig jubileum.
Het was een jaar vol zeer geslaagde concerten.

We openden ons jubileumjaar met een nieuwjaarsconcert op 22 januari 2023 in het Theo Driessen Instituut (TD) te Helmond. Het concert was zeer goed bezocht (volle zaal). Na afloop organiseerden we een nieuwjaarsreceptie.

Op 2 april 2023 voerden we voor de zevende keer ‘Die Sieben Letzten Worte’ van Joseph Haydn uit in de Bethlehemkerk in Helmond. Dit keer werden we begeleid door een saxofoonkwartet.

Op 7 april 2023 (Goede Vrijdag) gaven we ons traditionele passieconcert in de St. Servatiuskerk in Boerdonk, onder leiding van koorlid en dirigent Cor Nooijen. Net als de vorige jaren was dit concert weer heel goed bezocht.

Op 8 oktober 2023 voerden we ons 75-jarig jubileumconcert uit in de Bethlehemkerk in Helmond. Op dit concert werden werken uitgevoerd van de Helmondse componisten Erik Lotichius, Theo van de Kerkhof, Paul Chartrou, Frans van de Eynden en (koorlid) Cor Nooijen. Dit concert was een samenwerking met sopraan Laetitia Gerards, blaaskwintet Cartouche, accordeoniste Otine van Erp, pianiste Marjola Lish en dwarsfluitiste Katrien Heerkens. Het concert werd georganiseerd in samenwerking met de Stichting Lambertus Concerten.

Op 22 december 2023 sloten we ons jubileumjaar af met de uitvoering in de St. Trudokerk in Helmond van de delen 1 en 3 van het Weihnachts Oratorium van J.S. Bach onder begeleiding van Ensemble 1685. Ook dit concert was georganiseerd in samenwerking met de Stichting Lambertus Concerten.

2022

10 april 2022: Haydn – 7 Letzten Worte. Op Palmzondag voerden we voor de zesde keer ‘Die Sieben Letzten Worte’ van Joseph Haydn uit in de Bethlehemkerk in Helmond.  Het was een muziekuitvoering gebaseerd op de zeven kruiswoorden afgewisseld met persoonlijke teksten van sprekers binnen en buiten de kerk. We werden deze middag begeleid door strijkkwartet Pythagoras. De sprekers deze middag waren: Jan Mooij, Henriëtte Verouden, Bernadette van Litsenburg, Jan Schrijver, Elly Blanksma, Jelle Everhardus en Jacqueline Noort – van den Bent.

15 april 2022: Passie in woord en klank. Evenals eerdere jaren zongen we  op Goede Vrijdag passiemuziek in de St. Servatiuskerk in Boerdonk. Wij zijn dankbaar dat het weer kan en verheugen ons opnieuw te gast te zijn in de mooie, Heilige St. Servatiuskerk.

Door het samengaan van tekst en zang, hopen we een moment te creëren dat alle aanwezigen laat genieten van muziek vanuit het lijden van Christus. Dit als inspiratie naar een persoonlijke beleving in het hier en nu. De mensen die vorige jaren aanwezig waren, lieten merken onder de indruk te zijn. Een citaat van één van de aanwezigen: ‘Het voelde als een Goede Vrijdag, zoals je het ieder jaar zou willen vieren. Ik ben er helemaal door geraakt.’

Alle werken van o.a. Kodaly, Shepard, Morales, Bouzignac, Nooijen, Templeton, Gibbons, Üleoja en Duruflé worden A Capella gezongen en afgewisseld met passende teksten. De muzikale leiding was in handen van Cor Nooijen. Lidwine Boots sprak de door haarzelf geschreven teksten. Beiden zijn lid van het Helmonds Kamerkoor.

12 juni 2022: Trudokerk Stiphout. Een geslaagd concert samen met het Helmonds Vocaal Ensemble (HVE), waarbij we een aantal dubbelkorige werken ten gehore brachten, maar HKK en HVE ook individueel werken uitvoerden.

23 oktober 2022: Trudokerk Stiphout. Het eerste gezamenlijke concert met het Eindhovens Kamerkoor (EKK), met uitvoering van zowel dubbelkorige als eigen werken.

19 november 2022: Catharinakerk Eindhoven. Herhaling van het concert van 23 oktober.

Informatie over de jaren voor 2022 vindt u hier.